Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.

Waar ben je naar op zoek?

Kou

In de winter genieten veel mensen van de vrieskou. Maar winterweer kan ook voor gezondheidsproblemen zorgen. Tegen de meeste gevolgen van kou kun je eenvoudige maatregelen nemen. Voor jezelf en voor de mensen om je heen.

Hulp en advies bij kou

Aarzel niet om met je huisarts te bellen als je je zorgen maakt over de kou en jouw klachten, of die van de mensen om je heen. Neem bij andere vragen gerust contact op met GGD Groningen.

Aanhoudende kou vraagt om een extra aandacht voor jonge kinderen, ouderen en chronisch zieken. Warme kleding en goed verwarmde huizen helpen tegen de kou.

Ventilatie van je huis is erg belangrijk, ook in de winter. Dus ondanks de kou toch blijven luchten. Hierdoor houd je de lucht in huis gezond.

‘s Winters overlijden er meer mensen dan in de rest van het jaar door longziekten of hartproblemen. Ook de jaarlijkse wintergriep leidt tot meer sterfte. Niet goed onderhouden geisers en afvoerkanalen kunnen koolmonoxidevergiftiging veroorzaken. De meeste wintersterfte vindt plaats op gewone winterdagen en op koude dagen in de lente en herfst.

Onderstaande eenvoudige maatregelen zijn belangrijk om bij winterweer klachten te voorkomen of te beperken.

  1. Lucht dagelijks je huis. Je voorkomt hiermee een vervuilde binnenlucht en voert ziektekiemen af.
  2. Laat ieder najaar je gastoestel en je afvoerpijp controleren. Zo voorkom je het risico van koolmonoxidevergiftiging.
  3. Heb je een afvoerloze geiser? Laat deze onmiddellijk vervangen.
  4. Gebruik een gasoven niet om je keuken te verwarmen en zorg ervoor dat een brandende kachel altijd is aangesloten op je schoorsteen.

Voor de mensen om je heen

  1. Vraag aan alleenstaande ouderen of chronisch zieken in je omgeving of ze hulp nodig hebben.
  2. Kinderen en ouderen koelen sneller af, zij laten dit niet altijd merken.
  3. Ga je op pad met kinderen, zieken of ouderen? Leg een deken in je auto en neem water, eten en een mobiele telefoon mee.
  4. Mensen die alcohol hebben gebruikt zijn gevoeliger voor kou, zij merken dit zelf niet.

Lage temperaturen en vrieskou kunnen voor onderkoeling zorgen. Je lichaam is onderkoeld als je lichaamstemperatuur lager is dan 35 ˚C. Het is meestal de gevoelstemperatuur die voor onderkoeling zorgt. De gevoelstemperatuur is een combinatie van koude lucht en wind. Het KNMI geeft aan welke gevoelstemperatuur er wordt verwacht.

Koud water zorgt ook voor snelle onderkoeling. Pas dus op met wakzwemmen en de nieuwjaarsduik.

Wat kun je doen voordat je meedoet aan de nieuwjaarsduik?

  1. Overleg vooraf met je huisarts of er voor jou gezondheidsrisico’s zijn.
  2. Zorg ervoor dat je altijd in de buurt van anderen je nieuwjaarsduik neemt en blijf kort in het water.
  3. Drink vooraf voldoende, gebruik geen alcohol of drugs.Neem een thermoskan mee met bijvoorbeeld warme thee, drink hiervan na afloop minstens aan halve liter.
  4. Houd je nek en hoofd droog, draag een muts.

Onderkoeling door zwemmen in ijskoud water

In water van 0 tot 4 graden˚C verstijven binnen 3 tot 5 minuten je spieren. Het wordt moeilijk om te blijven zwemmen. Ook denken gaat minder goed, je loopt het risico de situatie minder goed in te schatten. Na 10 tot 15 minuten ben je bewusteloos.

Hartproblemen door zwemmen in ijskoud water

Plotselinge kou vernauwt je bloedvaten. Hierdoor stijgt je bloeddruk, je hart krijgt het ineens heel zwaar. Als er al iets mis is met je hart kun je door een koude duik hartritmestoornissen krijgen.

In sommige gevallen stopt je bloedsomloop, met de dood als gevolg. Je kunt deze problemen krijgen tot een uur na je nieuwjaarsduik.

Te lage of te hoge bloedsuikerspiegel door zwemmen in ijskoud water

Zwemmen in ijskoud water ontregelt de hoeveelheid glucose in je bloed. Dit is vooral een probleem voor mensen met suikerziekte. Je kunt je sowieso na het zwemmen erg flauw voelen.