Tekstgrootte
kleiner groter

Nieuwjaarsduik, risico's en tips

Bij zwemmen in ijskoud water kunnen de volgende effecten optreden:

Onderkoeling (hypothermie)

In water van 0 tot 4 graden kan na 3 tot 5 minuten al spierstijfheid optreden. Door sperstijfheid wordt zwemmen moeilijk. Ook het denkwerk neemt af, waardoor het moeilijk wordt de situatie goed in te schatten. Na 10 tot 15 minuten kan bewusteloosheid optreden door onderkoeling. Daarna kan de dood snel intreden door verdrinking.

Hartproblemen

Sterke afkoeling leidt tot vernauwing van bloedvaten in de huid. Daardoor kan een liter bloed zich verplaatsen naar de andere bloedvaten. Hierbij kan de bloeddruk flink stijgen. Dit betekent een zware belasting van het hart.

Plotselinge sterke afkoeling kan bij mensen met een hartziekte ook andere problemen oproepen, bijvoorbeeld ontsporing van het ritme. Daardoor is er in enkele gevallen geen bloedsomloop meer, waardoor de dood intreedt.

De problemen kunnen onmiddellijk optreden, maar ook tot een uur na een nieuwjaarsduik.

Te lage of te hoge bloedglucosespiegel (hypoglycemie, hyperglycemie)

Zwemmen in ijskoud water kan leiden tot ontregeling van de hoeveelheid glucose in het bloed. Dit is vooral een probleem bij mensen met suikerziekte, maar ook anderen kunnen zich flauw voelen.

Onderkoeling

Door afkoeling is er extra urine gemaakt waardoor er na het opwarmen een vochtgebrek kan optreden. Bovendien kan de bloeddruk dalen wanneer het bloed weer door de huid gaat stromen. Dit kan leiden tot duizeligheid, flauwvallen, enz.

Risicogroepen nieuwjaarsduik

Een nieuwjaarsduik is af te raden voor ten minste de mensen met een van de volgende kenmerken:

  • Hartziekte
  • Longziekte (inclusief griep e.d.)
  • Nierziekte
  • Suikerziekte
  • Bijnierziekte
  • Schildklierziekte
  • Hersenziekte
  • Hoge leeftijd (bijvoorbeeld meer dan 70 jaar)
  • Lage leeftijd (bijvoorbeeld minder 12 jaar)
  • Een (tijdelijk) minder goede conditie

 Gebruikt u medicijnen? Overleg dan vooraf met uw (huis)arts.

Tips voor nieuwjaarsduik

  • Ga niet zwemmen in koud water buiten het zicht van hulpverleners: tenminste EHBO-ers, maar liefst een ambulance en een reddingsbrigade met boot.
  • Volg adviezen van de hulpverleners op.
  • Drink vooraf voldoende. Drink tevoren geen alcohol en gebruik geen drugs.
  • Zorg voor de beschikbaarheid van heet drinken: bouillon, soep, chocola, (anijs)melk, thee of iets dergelijks (sportdrank, vruchtensap).
  • Zorg voor een goede warming-up.
  • Leg voldoende droge warme kleding klaar.
  • Houdt uw nek en hoofd droog. Draag eventueel een muts.
  • Ga uit het water als u onbeheersbaar gaat rillen.
  • Na het zwemmen het gehele lichaam goed afdrogen: stevig wrijven.
  • Snel aankleden en veel heet drinken (tenminste een halve liter na flinke afkoeling).
  • Als u koud blijft, zorg dan dat u flink in beweging blijft en zoek intussen een plek met beschutting tegen de wind of ga naar een EHBO-post
  • Als u zich flauw, duizelig, misselijk of benauwd voelt, waarschuw dan een begeleider of ga naar de EHBO-post.

Deel deze pagina op

Meer informatie

050 367 49 99