Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.

Waar ben je naar op zoek?

Ontspannen

Als je aan gezondheid denkt, denk je snel aan je lijf. Aandacht voor je hoofd is net zo belangrijk. Door corona is het leven op dit moment onzeker. Je maakt je misschien zorgen over je werk of je gezondheid. Dat kan spanning geven. Door te ontspannen blijf je fit, maar hoe doe je dat? Dit is voor iedereen anders. Lees hieronder onze tips.


Houd contact met elkaar

We moeten in corona tijd natuurlijk afstand houden tot elkaar. Toch is het hebben van contact en praten met elkaar heel belangrijk om te kunnen ontspannen. Bel met je familie, app met je vrienden/collega’s, of stuur eens een kaartje. Er zijn genoeg manieren om toch contact te houden.

Een mooi voorbeeld is het magazine ‘Aandacht voor elkaar’ met verhalen van mensen die iets voor een ander hebben gedaan. Door te luisteren, aandacht te hebben voor elkaars emoties of in actie te komen. Want met wat aandacht voor elkaar, komen we er samen door.

Uiteraard houd je bij contact rekening met de coronamaatregelen van de Rijksoverheid.


Ga lekker naar buiten!

Frisse buitenlucht en een groene omgeving zorgen voor ontspanning.

Onze tip: op de website van Visit Groningen vind je hele mooie gratis wandelroutes in de provincie Groningen. Lekker een frisse neus halen in de natuur of een tocht maken langs de verhalen van het verleden: wandelen in Groningen doet je goed.

Je kunt natuurlijk ook in jouw eigen omgeving wandelen.


 Tips en inspiratie voor jongeren

De coronatijd is geen gemakkelijke tijd voor jongeren. Je voelt je misschien sneller verveeld en alleen. Weet dat je niet de enige bent.

Met de campagne #nogffvolhouden willen jongerenwerkers in Nederland alle jongeren een hart onder de riem te steken in deze coronatijd.

    • Maak een leuk filmpje via YouTube, TikTok of gewoon via mail over de lockdown, stuur ‘m in en maak kans op een PlayStation 5!
    • Op de website Jouw GGD vind je antwoord op vragen over je lichaam, je gevoel, seks of onderwerpen waar je liever niet thuis over praat. Er is ook een anonieme chat van jouwGGD waar je direct je vraag kan stellen.
    • Zit je niet lekker in je vel? Doe de zelftest van Mindmasters en krijg gelijk advies.
    • Psychologe Daisy Veenstra maakt Nederlandstalige raps, met een psychologische boodschap, via Tik Tok.
    • Speciaal voor jongeren tussen de 18 en 24 jaar is er de Alles Oke? Hulplijn. Hier kun je elke dag tussen 14:00 en 22:00 uur praten over alles wat je bezighoudt.
    • Benieuwd wat jongeren bezig houdt in de stad Groningen? Spot TV is het online TV kanaal voor en door jongeren in Groningen. Bekijk de video’s die zij maken of misschien spreekt een van de events jou aan?
    • Met de medewerkers van de Kindertelefoon kun je over alles praten. Elke dag van 11:00 tot 21:00 uur staan de vrijwilligers voor je klaar. Bellen is gratis en anoniem.


Op verschillende plekken in Groningen worden activiteiten georganiseerd of kun je terecht met jouw vragen. Ook bij jou in de buurt!

    • In de stad Groningen kan je bij Jimmy’s op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag naar binnen lopen vanaf 13:00 tot en met 17:00 uur. Jimmy’s Groningen is een plek voor jongeren van 12 t/m 27 jaar oud. Je kan er terecht met al je vragen en ontmoet andere jongeren. Ook tijdens corona is Jimmy’s open, alleen moet je wel een afspraak maken.
    • Bij @ease kun je over alles praten. Liefdesverdriet, eenzaamheid, ouders die scheiden, te veel gamen, studiestress, schulden, eetproblemen, somberheid… hoe groot of klein je probleem ook is, je kunt bij @ease terecht. Je hoeft bij @ease geen afspraak te maken. Je kunt gewoon binnenlopen voor een gesprek. Als je het fijn vindt, mag je ook iemand meenemen.

Slaap voldoende

Voldoende slaap is belangrijk om tot rust te komen en gezond te blijven. Als je genoeg hebt geslapen, dan voel je je fit en uitgerust. Slaap je te weinig, dan ben je overdag moe en heb je vaak ook een slechter humeur. Ook concentreren en leren is dan moeilijker.

    • De meeste jongeren hebben ongeveer 8 uur slaap per nacht nodig. Voor volwassenen is dit zo’n 7 uur per nacht.
    • Slaap je slechter de laatste tijd? Volg de gratis online trainingen van Lentis over lekker slapen en minder piekeren.
    • Wanneer je langer last hebt van langdurige slapeloosheid is het belangrijk om hulp te zoeken. Neem contact op met je huisarts, hij of zij kan je doorverwijzen naar hulp. Je hoeft dit niet alleen op te lossen.


Praat over hoe je je voelt

Sommige mensen voelen zich in deze tijd somber of hebben advies nodig. Dat is begrijpelijk. Blijf er niet mee lopen en praat erover. Je kunt met familie of vrienden praten, maar soms lukt dit niet of wil je dit niet.

Zoek je een professional die goed naar jou kan luisteren?

    • Er zijn hulplijnen en instanties waar je terecht kunt.
    • Ook op het steunpunt coronazorgen vind je hulp en informatie over hoe je met je gevoelens en zorgen om kan gaan in de coronacrisis.
    • Heb je vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden? Bij het jeugdgezondheidsteam (JGZ) in jouw buurt kun je als ouder, verzorger en jongere terecht met deze vragen.
      • Neem gerust contact op met onze Telefonische Advisering via 050 367 49 91 of via WhatsApp: 06 52 57 92 53.
      • Bereikbaar: maandag t/m vrijdag, 8.00 – 17.00 uur.
      • We zijn er ook voor je als je behoefte hebt aan een gesprek.

Doe dingen waar je blij van wordt

Blijf activiteiten ondernemen die je leuk vindt om te doen. Dat geeft een goed gevoel. Onze tips:

    • Bezoek het Rijksmuseum vanuit jouw woonkamer.
    • Neem deel aan een concert vanuit huis. Vanaf je bank kun je genieten van live concerten. Poppodium VERA organiseert soms livestreams. Op de website SPOT kan je opnames van concerten terugkijken.
    • Houd je van kunst? Loop eens een kunstroute door de stad Groningen.
    • Probeer online te ontsnappen uit een Escape Room.
    • Werk aan een creatieve opdracht van het Groninger Museum.
    • Meer gratis activiteiten vind je op grong.nl.

Ontspanningsoefeningen

Je kunt ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen doen om tot rust te komen. Er zijn verschillende apps beschikbaar in de GGD Appstore, die je hierbij kunnen helpen:

    • De VGZ Mindfulness Coach is een app die je laat kennismaken met verschillende thema’s zoals mindfulness, yoga, ademhaling en ontspanning. Je kunt een programma van vijf weken volgen of zelf je oefeningen kiezen. De oefeningen helpen je om te ontspannen of te mediteren. Ook vind je informatie over wat mindfulness is, waar het vandaan komt en hoe je het kunt leren.
    • Met de Yoga met Evy app kan je verschillende yogastijlen ontdekken. Ervaren docenten geven verschillende lessen op ieder niveau.
    • Er zijn ook cursussen of trainingen die je kan volgen om beter te leren ontspannen. Bijvoorbeeld de gratis online trainingen op snelbeterinjevel.nl. Er zijn trainingen voor: beter slapen, minder piekeren en minder stress.
    • Een goede gezondheid begint niet in de sportschool, maar in je hoofd. Mindgym organiseert trainingen, lezingen en schrijft boeken over hoe je mentaal fit kan worden. Op de website vind je ook geluidsfragmenten die je direct kunt gebruiken om te ontspannen in je hoofd.

Zorg voor regelmaat

Regelmaat is belangrijk. Deel je dag in volgens een vast programma. Dat betekent zo veel mogelijk op vaste tijden en volgens een vast patroon opstaan, eten, naar werk/school gaan, rustmomenten pakken en gaan slapen. Het kan ook helpen om op vaste momenten in de week te sporten of naar buiten te gaan.


Beweging zorgt voor ontspanning

Bewegen en sporten geeft ontspanning. In de GGD AppStore vind je veel apps die je hierbij kunnen helpen. Onze tip:

    • Ommetje lopen is een initiatief van de Hersenstichting om mensen meer te laten bewegen. De app is ontwikkeld samen met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Hij vertelt je na elk ommetje (wandeling) van minimaal 20 minuten, een hersenfeitje.
      Met vrienden, familie of collega’s kun je ook je eigen wandelcompetitie starten.
    • De app Seven biedt dagelijks work-outs van 7 minuten aan. Ideaal als je weinig tijd hebt om te sporten. Je kan ook een eigen workout samenstellen of het opnemen tegen je vrienden.
    • Hardlopen met Evy ondersteunt zowel beginnende als gevorderde hardlopers om hun doel te bereiken. Evy begeleidt je tijdens het trainen aan de hand van instructies, tussentijdse updates aanmoedigingen, trainingstips.


Muziek, film, podcasts

Muziek, film en podcasts kunnen ontspanning geven. Onze tips:

    • Bekijk films en projecten in de IDFA-collectie (International Documentary Filmfestival Amsterdam). In de online collectie van het IDFA vind je meer dan duizend films en interactieve projecten. Bekijk ze gratis of tegen een kleine bijdrage.
    • Alle radiozenders van Nederland, meer dan 600 vind je op radio-nederland.nl.
    • De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft een audioplatform voor alle podcast- en radioliefhebbers: NPO Luister. Alle podcasts en radiozenders van de NPO zijn gratis te beluisteren in deze npoluister.nl.
    • Meer Nederlandstalige podcasts vind je op podcastluisteren.nl.
    • Spotify heeft meer muziek en podcasts dan je ooit nodig zult hebben.

Ontspan door te puzzelen

Ouderwets puzzelen is een goede manier om te ontspannen. Het maken van een sudoku, kruiswoordpuzzel of een ouderwetse legpuzzel kan een fijne afleiding zijn. Hoe moeilijk de puzzel ook is, het zorgt ervoor dat je minder stress hebt, je blijer voelt en beter kunt leren.

Wist je dit? Tijdens het maken van een legpuzzel komt er een stofje in de hersenen vrij waar je blij van wordt.


Verminder prikkels

Prikkels geven onrust. Zet daarom je smartphone vaker uit/stil, bijvoorbeeld tijdens (thuis) werken en voordat je gaat slapen.

Wist je dit? Het constant volgen van het nieuws kan je stress en een somber gevoel kan geven. Probeer daarom niet de hele dag het nieuws te volgen, maar kies voor vaste momenten.


Leer nieuwe dingen, maak plannen

Het leren van nieuwe dingen en het hebben van een doel geeft energie en ontspanning. Een paar voorbeelden:


Schrijf je gedachten op

Een dagboek bijhouden is een goede manier om te ontspannen en de boel even los te laten. Van je afschrijven kan helpen je hoofd te legen en gedachten te ordenen. Weet je niet waarover je moet schrijven? Hier een paar tips:

    • Schrijf elke dag 3 dingen op die leuk waren aan je dag.
    • Maak een lijstjes van alle personen in je leven die belangrijk voor je zijn.
    • Schrijf op waar je op die dag dankbaar voor bent geweest.
    • Maak een lijstje van 10 dingen die je elke dag zou willen doen.
    • Bedenk een (fantasie)verhaal en schrijf dit op

Plan jij wel eens rommeltijd in?

Soms mag je best even niksen. Plan tijd in voor jezelf waarin je alles op ’t gemakje doet. Geen haast. Rommeltijd is tijd voor jezelf waarin je je mag vervelen, uit het raam mag staren en mag verdwalen in gedachten. Niks moet en je kijkt wel wat er voorbij komt.

Af en toe vervelen is gezond en maakt je creatief.  Door even niks te doen kan je hoofd tot rust komen en is er meer ruimte voor nieuwe ideeën.


Wees creatief!

Creatief bezig zijn helpt om te ontspannen. Knutselen, tekenen, schilderen, boetseren, muziek maken, theater spelen, er is genoeg om te doen. Iedereen kan creatief zijn, zelfs als je denkt dat je er niet goed in bent. Hier een paar tips:

  • Doe eens een Bob Ross tutorial. Volgens Bob Ross kan iedereen schilderen en heb je daar geen jarenlange opleiding voor nodig. In minder dan een halfuur laat hij je zien hoe je de meest prachtige landschappen schildert.
  • Vind je het ontwerpen van een tekening of schilderij moeilijk? Probeer eens schilderen op nummers, diamond painting of print een kleurplaat en kleur deze in.
  • Wil je een nieuwe creatieve hobby leren? Bij VRIJDAG in Groningen vind je verschillende cursussen op het gebied van muziek, theater en beeldende kunst. Voor iedere leeftijd en elk niveau! Hier vind je het cursusaanbod.
  • VRIJDAG in de Buurt stimuleert kunst en cultuur in de wijken, dorpen en buurten van Groningen. Ze zijn er voor iedereen. Dus ook mensen die het misschien niet kunnen betalen, die denken dat cultuur niet voor hen is, of de stap niet durven zetten. Dus wil jij iets creatiefs doen in de buurt? Doe mee! Kijk hier welke cultuurcoach in jouw wijk actief is.
  • Het Groninger Forum is sinds 2019 het nieuwe culture hart van het centrum.