Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.

Waar ben je naar op zoek?

Ontspannen

Als je aan gezondheid denkt, denk je snel aan je lijf. Aandacht voor je hoofd is net zo belangrijk. Door corona is het leven op dit moment onzeker. Je maakt je misschien zorgen over je werk of je gezondheid. Dat kan spanning geven. Door te ontspannen blijf je fit, maar hoe doe je dat? Dit is voor iedereen anders. Lees hieronder onze tips.


Houd contact met elkaar

We moeten in corona tijd natuurlijk afstand houden tot elkaar. Toch is het hebben van contact en praten met elkaar heel belangrijk om te kunnen ontspannen. Bel met je familie, app met je vrienden/collega’s, of stuur eens een kaartje. Er zijn genoeg manieren om toch contact te houden.

Een mooi voorbeeld is het magazine ‘Aandacht voor elkaar’ met verhalen van mensen die iets voor een ander hebben gedaan. Door te luisteren, aandacht te hebben voor elkaars emoties of in actie te komen. Want met wat aandacht voor elkaar, komen we er samen door.

Uiteraard houd je bij contact rekening met de coronamaatregelen van de Rijksoverheid.


Ga lekker naar buiten!

Frisse buitenlucht en een groene omgeving zorgen voor ontspanning.

Onze tip: op de website van Visit Groningen vind je hele mooie gratis wandelroutes in de provincie Groningen. Lekker een frisse neus halen in de natuur of een tocht maken langs de verhalen van het verleden: wandelen in Groningen doet je goed.

Je kunt natuurlijk ook in jouw eigen omgeving wandelen.


 Tips en inspiratie voor jongeren

Voel je je eenzaam? Stichting Join us helpt jongeren die eenzaam zijn.

Met de campagne #nogffvolhouden willen jongerenwerkers in Nederland alle jongeren een hart onder de riem te steken in deze coronatijd.

    • Maak een leuk filmpje via YouTube, TikTok of gewoon via mail over de lockdown, stuur ‘m in en maak kans op een PlayStation 5!
    • Op de website Jouw GGD vind je antwoord op vragen over je lichaam, je gevoel of onderwerpen waar je liever niet thuis over praat.
    • Zit je niet lekker in je vel? Doe de zelftest van Mindmasters en krijg gelijk advies.
    • Psychologe Daisy Veenstra maakt Nederlandstalige raps, met een psychologische boodschap, via Tik Tok.

Op verschillende plekken in Groningen worden activiteiten georganiseerd of kun je terecht met jouw vragen. Ook bij jou in de buurt!

    • In de stad Groningen is Jimmy’s een plek waar je andere jongeren van 12-27 jaar kunt ontmoeten en waar je met al je vragen terecht kunt.
    • Bij @ease kun je over alles praten. Alles is bespreekbaar, niks is raar. Liefdesverdriet, eenzaamheid, ouders die scheiden, te veel gamen, studiestress, schulden, eetproblemen, somberheid… hoe groot of klein je probleem ook is, je kunt bij @ease terecht.

Zorg voor regelmaat

Regelmaat is belangrijk. Deel je dag in volgens een vast programma. Dat betekent zo veel mogelijk op vaste tijden en volgens een vast patroon opstaan, eten, naar werk/school gaan, rustmomenten pakken en gaan slapen.


Slaap voldoende

Voldoende slaap is belangrijk om tot rust te komen. Als je genoeg hebt geslapen, dan voel je je fit en uitgerust. Slaap je te weinig, dan ben je overdag moe en heb je vaak ook een slechter humeur. Ook concentreren en leren is dan moeilijker.

De meeste jongeren hebben ongeveer 8 uur slaap per nacht nodig. Voor volwassenen is dit zo’n 7 uur per nacht.


Praat over hoe je je voelt

Sommige mensen voelen zich in deze tijd somber of hebben advies nodig. Dat is begrijpelijk. Blijf er niet mee lopen en praat erover. Je kunt met familie of vrienden praten, maar soms lukt dit niet of wil je dit niet.

Zoek je een professional die goed naar jou kan luisteren?

    • Er zijn hulplijnen en instanties waar je terecht kunt.
    • Ook op het steunpunt coronazorgen vind je hulp en informatie over hoe je met je gevoelens en zorgen om kan gaan in de coronacrisis.
    • Heb je vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden? Bij het jeugdgezondheidsteam (JGZ) in jouw buurt kun je als ouder, verzorger en jongere terecht met deze vragen.
      • Neem gerust contact op met onze Telefonische Advisering via 050 367 49 91 of via WhatsApp: 06 52 57 92 53.
      • Bereikbaar: maandag t/m vrijdag, 8.00 – 17.00 uur.
      • We zijn er ook voor je als je behoefte hebt aan een gesprek.

Doe dingen waar je blij van wordt

Blijf activiteiten ondernemen die je leuk vindt om te doen. Dat geeft een goed gevoel. Onze tips:


Ontspanningsoefeningen

Je kunt ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen doen om tot rust te komen. De VGZ Mindfulness Coach is een app die je hierbij kan helpen. Je kunt een programma van vijf weken volgen of zelf je oefeningen kiezen. De oefeningen helpen je om te ontspannen of te mediteren. Ook vind je informatie over wat mindfulness is, waar het vandaan komt en hoe je het kunt leren.

Je vindt de app in de GGD AppStore.


Beweging zorgt voor ontspanning

Bewegen en sporten geeft ontspanning. In de GGD AppStore vind je veel apps die je hierbij kunnen helpen. Onze tip:

    • Ommetje lopen is een initiatief van de Hersenstichting om mensen meer te laten bewegen. De app is ontwikkeld samen met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Hij vertelt je na elk ommetje (wandeling) van minimaal 20 minuten, een hersenfeitje.
      Met vrienden, familie of collega’s kun je ook je eigen wandelcompetitie starten.

Muziek, film, podcasts

Muziek, film en podcasts kunnen ontspanning geven. Onze tips:

    • Bekijk films en projecten in de IDFA-collectie (International Documentary Filmfestival Amsterdam). In de online collectie van het IDFA vind je meer dan duizend films en interactieve projecten. Bekijk ze gratis of tegen een kleine bijdrage.
    • Alle radiozenders van Nederland, meer dan 600 (!) vind je op radio-nederland.nl.
    • De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft een audioplatform voor alle podcast- en radioliefhebbers: NPO Luister. Alle podcasts en radiozenders van de NPO zijn gratis te beluisteren in deze npoluister.nl.
    • Meer Nederlandstalige podcasts vind je op podcastluisteren.nl.
    • Spotify heeft meer muziek dan je ooit nodig zult hebben.

Verminder prikkels

Prikkels geven onrust. Zet daarom je smartphone vaker uit/stil, vooral voordat je gaat slapen. Probeer minder nieuws te volgen. Richt je op de dingen waar je zelf iets in kunt veranderen.


Leer nieuwe dingen, maak plannen

Het leren van nieuwe dingen en het hebben van een doel geeft energie en ontspanning. Een paar voorbeelden: