Tekstgrootte
kleiner groter

Jetlag

Wat is een jetlag?

Een jetlag is het verschijnsel dat bij veel mensen optreedt als zij tijdens een vliegreis meerdere tijdzones passeren. Jetlag wordt veroorzaakt doordat de 'biologische klok' ontregeld raakt: het dag-nachtritme wordt plotseling verstoord.

Wat zijn de verschijnselen van een jetlag?

Symptonen van een jetlag zijn vermoeidheid, misselijkheid, hoofdpijn, irritatie, maagklachten, diarree, obstipatie, opgezette enkels, pijnlijke gewrichten en slecht kunnen concentreren. Daarbij komen fysieke problemen als gevolg van het lange zitten en de droge lucht in het vliegtuig. Kenmerken van een jetlag kunnen altijd optreden na een vliegreis.

Als u naar het oosten reist, hebt u normaal gesproken meer last van jetlag dan wanneer u naar het westen reist. Indien u van noord naar zuid vliegt of omgekeerd, hebt u meestal geen verschijnselen van jetlag, omdat de tijdzone over het algemeen gelijk blijft.

Voorzorgsmaatregelen

Tref maatregelen om de verschijnselen van jetlag te voorkomen of te verminderen:

  • Probeer een reis zo te boeken dat u 's avonds op de plaats van bestemming aankomt.
  • Zet uw horloge bij vertrek op de tijd van de plaats van bestemming.
  • Als u 's avonds aankomt, probeer dan niet te slapen tijdens de vlucht.
  • Als u 's morgens aankomt, probeer dan te slapen tijdens de vlucht.
  • Eiwitrijke maaltijden (vlees, vis, gevogelte, ei, kaas, peulvruchten) helpen om wakker te blijven.
  • Sta de volgende dag op een normaal tijdstip op, ook al bent u nog moe.
  • Drink voldoende water voor, tijdens en na de vlucht. Dit helpt duizeligheid en vermoeidheid voorkomen.
  • Drink geen alcohol en koffie tijdens de vlucht.
  • Eet geen zware maaltijden tijdens de vlucht.
  • Breng, als het mogelijk is, na aankomst enige tijd door in het daglicht.
  • Gebruik na aankomst de maaltijden op vaste tijdstippen.
  • Probeer u aan te passen aan het dagelijkse ritme op de plaats van bestemming.

De druk in de lucht is anders (hoog). Daardoor is de kans op trombose groter. Trek regelmatig uw tenen naar uw scheenbenen en loop af en toe een gangpaadje om. De oren kunnen tijdens het stijgen en dalen soms ‘dicht’ gaan zitten, wat een enorme druk in het hoofd kan opleveren. Hiervoor zijn earplanes (speciale oorventielen) te koop. Soms helpt kauwgom of een speen voor de allerkleinsten om de druk in de oren en hoofd tegen te gaan. Bij GGD Groningen kunt u earplanes kopen voor volwassenen en kinderen.

Deel deze pagina op