Openbare geestelijke gezondheidszorg
De GGD is verantwoordelijk voor het bevorderen van de gezondheid, welzijn en veiligheid van alle burgers. Groepen kwetsbare inwoners, zoals daklozen, personen met verward gedrag, mensen die de zorg mijden of ‘hoarders,’ vereisen extra aandacht omdat zij niet de zorg en/of hulp krijgen die ze nodig hebben. Dit is het werkveld van de Openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGz).
Professionals op de afdeling OGGz van GGD Groningen zetten zich in voor deze kwetsbare groepen door het actief organiseren van een vangnet voor deze inwoners. De GGD is een schakel tussen de zorg- en veiligheidsketen. Tussen die gebieden in kan de GGD vaak een passende oplossing vinden.
GGD Groningen en de OGGz
GGD Groningen voert voor alle gemeenten in de provincie Groningen de zogenaamde vangnettaken uit. Dit doen wij voor de meest kwetsbare mensen die tussen wal en schip dreigen te vallen.
We werken veel samen met andere hulpverleningsinstanties, zodat iedereen met problemen passende zorg krijgt. De gemeente Het Hogeland heeft de coördinerende taken van de OGGz bij GGD Groningen belegd. De GGD werkt in alle gevallen volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Taakgebieden OGGz
Onze vangnetmedewerker legt contact met de gemelde persoon, onderzoekt de situatie en kijkt samen met hem/haar naar mogelijke oplossingen. Taakgebieden van de OGGz (dit verschilt per gemeente) zijn:
- Bemoeizorg (ongevraagde zorg aan zorgmijdende burgers).
- Vangnetfunctie voor mensen die de zorg die ze nodig hebben niet krijgen.
- Coördineren taken tussen de bij OGGz betrokken ketenpartners.
- Psychosociale hulpverlening na rampen en calamiteiten.
- Signaleren en beleidsadvisering.
- Coördinatie OGGz in de gemeente Het Hogeland.
- De GGD’er in de buurt, uitsluitend in het Westerkwartier.
- Gezondheidsspreekuur dak- en thuislozen.
- Vervuilde woning.
- Winterregeling.
Hoe verloopt een OGGz-contact?
Bij de gemeente komt een melding binnen. In sommige gevallen vraagt de gemeente de GGD om contact te leggen met de persoon waarover gemeld is. Dat doet de vangnet- en adviesmedewerker van de OGGz.
Bestaat er nog geen contact met een hulpverlenende instelling? Dan gaat de vangnet- en adviesmedewerker op huisbezoek om met de aangemelde persoon in gesprek te gaan. Samen, en soms met hulp van de omgeving, wordt de situatie onderzocht en wordt in overleg met de gemelde persoon bekeken welke hulp het meest geschikt is. Soms kan iemand met een paar tips zelf weer verder. De vangnetmedewerker sluit pas af als alles goed gaat.
Wet verplichte GGz: verkennend onderzoek
De GGD voert voor een aantal gemeenten in de provincie het verkennend onderzoek in het kader van de wet verplichte GGz uit. Dit doen we voor de gemeenten Het Hogeland, Pekela, Veendam, Westerkwartier en Westerwolde.
Elke gemeente heeft een meldpunt, waar een burger of familie een melding of aanvraag voor een gedwongen opname kan doen over een verward persoon waar grote zorg om is. Het verkennend onderzoek is een toetsing die door de GGD wordt gedaan of een gedwongen opname in een GGz-instelling het laatste redmiddel is.
Contact
Heeft u vragen over wat de GGD kan betekenen voor uw gemeente als het gaat om de OGGz? Neem dan contact met ons op.
Dat kan per e-mail via oggz@ggd.groningen.nl.
Of telefonisch via 050 367 4000. Vraag naar de OGGz-medewerker van uw gemeente.